Mylène Dousi onderzoekt hoe technologie vast onderdeel wordt van het zorgonderwijs

Mylène Dousi onderzoekt hoe technologie vast onderdeel wordt van het zorgonderwijs

Twee jaar lang combineerde Mylène Dousi haar werk bij Tech@doptie en Rijn IJssel met een masterstudie Onderwijs & Technologie. Een flinke uitdaging, maar sinds kort mag ze zich officieel master noemen. Voor haar masterscriptie koos Mylène een echt Tech@doptie-onderwerp: hoe kun je technologie een vast onderdeel van het zorgonderwijs maken?

De keuze voor de master kwam niet uit de lucht vallen. “Ik ben iemand die altijd wil leren”, vertelt Mylène. “Na zes jaar lesgeven merkte ik dat ik meer wilde begrijpen van hoe technologie het onderwijs kan versterken. Niet alleen op het niveau van tools, maar op het niveau van didactiek, van hoe we studenten écht voorbereiden op de toekomst.” Die nieuwsgierigheid groeide uit tot een duidelijke missie: technologie structureel een plek geven in het zorgonderwijs.

“Het was absoluut zwaar om alles te combineren”, vertelt Mylène. “Een lesdag per week, vier dagen werken en dan nog studeren in de avonden en weekenden. Zelfs op vakantie ging de laptop mee. Maar het was het waard. Nu voel ik vooral trots en opluchting dat ik het heb gehaald.”

Van losse lesjes naar goed onderwijs

Voor haar masterscriptie onderzocht Mylène hoe technologie een vast onderdeel van het zorgonderwijs kan worden. “De praktijk verandert sneller dan het onderwijs. Daarom moeten we technologie niet als iets extra’s zien, maar als onderdeel van goed onderwijs”, legt ze uit.

Binnen haar team presenteerde ze haar bevindingen in een adviesrapport. “Ik weet dat de werkdruk hoog is, dus ik heb gezocht naar digitale tools die juist helpen. Dat werd goed ontvangen, want iedereen wil het onderwijs beter maken, zolang het maar haalbaar blijft.”

Van mantelzorgapp tot digitaal bord

Eén van haar adviezen is om studenten te laten werken met technologie die direct aansluit bij hun toekomstige praktijk. “Bijvoorbeeld een mantelzorgapp testen samen met een mantelzorger”, vertelt ze. “Zo leren studenten hoe technologie de communicatie kan verbeteren en de samenwerking in de zorg kan versterken.”

Ook in haar eigen lessen past Mylène nieuwe werkvormen toe. Zo ontwikkelde ze in Microsoft Teams een digitaal bord waarop studenten hun leerdoelen, successen en persoonlijke berichten delen. “Het mooie was dat de collega in mijn team die het minst digitaal vaardig is, het bord het snelste onder de knie had. Dat was echt een eyeopener.”

Haar belangrijkste inzicht: docenten hebben een voorbeeldfunctie. “Studenten zijn telefoonvaardig, maar digitaal vaardig is iets anders. Als wij het niet voordoen, leren zij het ook niet.”

De toekomst begint nu

Mylène ziet technologie als onmisbaar om de zorg toekomstbestendig te houden. “Er zullen straks te weinig mensen in de zorg zijn. Dat betekent dat we slim moeten innoveren. Waarom iemand volledig wassen als iemand dat met gebruik van slimme technologie zelf kan? Technologie kan helpen om mensen langer zelfstandig te laten wonen. Die middelen zijn er al, we moeten ze alleen implementeren, in de zorg én in het onderwijs.”

Digitale geletterdheid speelt daarbij een grote rol. “We leiden studenten op voor de toekomst, en die begint hier. Over een paar jaar zijn studenten pas écht digitaal vaardig, omdat ze er tegenwoordig al in het basisonderwijs mee leren werken. Daar moeten wij als docenten nu op voorsorteren.”

Een aanjager binnen Tech@doptie

De inzichten uit haar master neemt Mylène mee in haar werk bij Rijn IJssel en Tech@doptie. Met collega’s werkt ze aan nieuwe manieren om technologie betekenisvol te integreren in het onderwijs. “Samen met Els Oomen ontwikkel ik een bordspel genaamd ‘Tech in de Wijk’ waarmee studenten leren welke digitale tools hun werk kunnen verbeteren.”

De master heeft haar blik blijvend veranderd. “Ik deed eerst gewoon wat goed voelde, zonder een echt plan. Tijdens de master leerde ik anders kijken: eerst naar de hulpvraag, dan pas naar de technologie. Dat maakt het onderwijs sterker en de zorg toekomstbestendiger.”

Zou ze de master andere docenten aanraden? “Zeker”, zegt ze zonder twijfel. “Het is zwaar, maar het brengt je verder dan je denkt. Je leert niet alleen over technologie, maar vooral over jezelf: hoe je leiding kunt geven aan verandering, hoe je keuzes onderbouwt, en hoe je collega’s meeneemt in innovatie. Als je dat wilt leren, moet je deze uitdaging aangaan.”

Benieuwd naar Mylène’s rapport? Stuur haar een mailtje!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Mylène Dousi onderzoekt hoe technologie vast onderdeel wordt van het zorgonderwijs

Twee jaar lang combineerde Mylène Dousi haar werk bij Tech@doptie en Rijn IJssel met een masterstudie Onderwijs & Technologie.[…]

Katapult-impactmeting: samen meer impact in het beroepsonderwijs

Katapult brengt onderwijs en bedrijfsleven samen in meer dan 500 publiek-private samenwerkingen. Hun nieuwste impactmeting laat zien wat dat[…]

Leerwerkplaats De Slimme Zorgwoning: technologie als bondgenoot van de zorg

Hoe organiseer je goede zorg in een samenleving die vergrijst, terwijl het aantal zorgmedewerkers afneemt? In de leerwerkplaats De[…]