Home > Activiteiten > Verkenning & Onderzoek > Rol van technologie in het curriculum Rol van technologie in het curriculum
Samenwerking
Diverse practoraten die zich richten op zorg, welzijn en technologie hebben het initiatief genomen samen te werken in het ontwikkelen van onderwijs dat studenten voorbereidt op een zorgomgeving waarin steeds meer technologie aanwezig is. Aanleiding is de constatering dat er steeds meer technologie komt in het werk van zorg- en welzijnsprofessionals en het onderwijs een belangrijke taak heeft om toekomstig medewerkers hierop voor te bereiden.
Tijdens diverse bijeenkomsten hebben vertegenwoordigers van zeven ROC’s samen ervaringen uitgewisseld over de ontwikkeling van toekomstbestendig onderwijs. Al snel bleek dat de verschillende ROC’s tegen dezelfde uitdagingen aanlopen bij het ontwikkelen van dit nieuwe onderwijs. Bovendien spelen er gezamenlijke vragen rondom de inhoud en positionering van keuzedelen zorg & technologie. Waarom zou elk ROC dan zelfstandig onderwijs ontwikkelen? Is er een manier waarop we daarin samen kunnen optrekken? Dat lijkt immers efficiënter, inspirerender en leuker.

Vervolg
Naar aanleiding van de eerste bijeenkomsten hebben drie practoren het initiatief genomen een visiedocument “de rol van technologie in het MBO zorg- en welzijnsonderwijs” te schrijven. In 2020 gaan we met een brede groep onderwijsprofessionals dit document bespreken, verder aanvullen en er concrete acties omheen starten.