Als we het samen zien, gaan we het samen maken
Nico Blok is programmamanager Tech@doptie en werkt bij Rijn IJssel.
“Natuurlijk is de laptop met Teams niet meer weg te denken, maar het liefst ben ik in verbinding met mensen buiten het scherm. Het in verbinding staan als practoraat met partners uit het werkveld en het onderwijs, dat geeft mij energie. Ik ben bedrijfskundige. Vanuit die achtergrond ben ik altijd geïnteresseerd in omgevingen die omvangrijk en complex zijn.
Een omgeving als Tech@doptie, waar een publiekprivate samenwerking het doel is, heeft qua positionering de nodige uitdagingen. Ik vind het interessant om dat vorm en inhoud te geven. Daarbij staat voor mij de mens altijd voorop.”
[LEES VERDER ONDER DE FOTO]
Twee werelden samen: onderwijs en werkveld
“Voordat ik het onderwijs in kwam, 18 jaar geleden, was ik zelfstandig ondernemer. Dat gevoel van ondernemerschap komt samen binnen een practoraat als Tech@doptie. Hier komen twee werelden bij elkaar. Het gaat dan om verwachtingsmanagement en behoefte. Een partner heeft daar een bepaalde gedachte bij en de mensen in het onderwijs ook. Ik vind het een interessante uitdaging om dat goed met elkaar te verbinden.
Met het Practoraat Tech@doptie willen we van toegevoegde waarde zijn binnen de zorg- en welzijnsbranche. Technologie moet het mogelijk maken om de problematiek die zich binnen de sector voordoet, aan te pakken. En om mensen, het toekomstig en huidig zorg- en welzijnspersoneel en de patiënten, te ondersteunen en versterken.
Enerzijds door studenten vaardigheden en skills mee te geven. Anderzijds door alumni een toegevoegde waarde te bieden via leerarrangementen en ‘leven lang ontwikkelen’. Én om het werkveld goed uit te rusten zodat we adaptatie van technologie mogelijk kunnen maken.
Tech@doptie als lerende omgeving
Ik ben in mijn leven een periode ziek geweest en heb als patiënt het nodige ervaren. Ik heb letterlijk ervaren waar de knelpunten zitten in de sector. Dat triggert mij om daar nu op een andere manier naar te kijken en naar mogelijkheden te zoeken.
Tech@doptie moet het mogelijk maken een lerende omgeving te creëren. Fouten maken mag. Sterker nog, ik heb het liefst heel veel fouten en dat daarbinnen een aantal zaken goed gaan. Dat is mijn visie binnen Tech@doptie. Zowel voor het team, maar ook voor de docenten, studenten en partners. We moeten elkaar ruimte gunnen om te experimenteren en te falen.
Drie werktafels van Tech@doptie
Met Tech@doptie hebben we een aantal mijlpalen bereikt en zijn we onderweg naar de volgende. In mei hadden we een verbindende startersbijeenkomst waar 30 van de 34 partners aanwezig waren bij de Sint Maartenskliniek. Een tweede mijlpaal is dat we het gevoel van die startersbijeenkomst doorzetten aan de werktafels.
De drie werktafels zijn gelinkt aan de drie programmalijnen van Tech@doptie: Onderzoek & positionering, Productenlijn en Xlab. In deze drie werkgroepen schuiven we letterlijk met elkaar aan tafel: studenten, docenten en partners. Elke programmalijn komt 1 keer per maand samen. Van daaruit gaan we waarde bepalen, prioriteren, keuzes maken, zorgen dat we impact maken, gekoppeld aan de praktijk.
De volgende mijlpaal wordt het verder doorzetten van de werktafels in een lerende omgeving. Dat we dat gaan borgen voor elke eindgebruiker. Een omgeving waar de gegevens bereikbaar, deelbaar en zichtbaar moeten zijn voor iedereen.
Samen maken
We hebben het begin van het jaar nodig gehad om de organisatie goed in te richten. De stuurgroep, het kernteam, de klankbordgroep en uiteindelijk de werktafels per programmalijn. We hebben nu een samenstelling van mensen bij elkaar met als kompas het plan van aanpak.
We zijn een Tech@doptie dashboard aan het bouwen. Aan de hand van het dashboard kunnen we reflecteren of we de goede dingen doen. Iedereen moet dat per programmalijn kunnen inzien: wat is ons doel, waar zitten we en wat moeten we nog doen? En ook de haalbaarheid ervan moet hierin duidelijk zijn.
Hoe kunnen we het samen mogelijk maken om waarde te bieden en impact te maken op het werkveld? Dat wil ik allemaal samen met de partners en onderwijs gaan neerzetten. Als we het samen zien, gaan we het samen maken.”
Meer Nieuws
Werkveld en onderwijs: een kijkje in elkaars keuken nemen 18 november 2024 |
Studenten technologisch vaardig maken in hun werkveld 28 oktober 2024 |
De zorg toegankelijker maken door zorgtechnologie 07 oktober 2024 |