Home > In een Leerwerkplaats samenwerken met de HAN: een bijzonder Rijke leerervaring!

In een Leerwerkplaats samenwerken met de HAN: een bijzonder Rijke leerervaring!

6 juli 2021

De leerwerkplaats zoals opgezet door de HAN en Tech@doptie onder regie van One Planet is in het onderwijs bij Rijn IJssel geïmplementeerd.

Samenwerking met de HAN: een bijzonder Rijke leerervaring!  
Terwijl iedereen volop bezig is met de afronding van de laatste loodjes richting zomervakantie, willen Angelique en Jacomijn toch nog graag een inspirerende succeservaring met ons delen vanuit de Keuzedelenperiode bij Rijn IJssel.

Voor het keuzedeel Zorginnovaties & technologie hebben de Zorg & Welzijn-BOL-studenten multidisciplinair en multilevel samengewerkt met techniek-studenten van de HAN. Een bijzonder Rijke leerervaring!

De vraag: het ontwikkelen van technologie (sensoren) die patiënten met Parkinson ondersteunen in het dagelijks leven. Kun je bijvoorbeeld een sensor ontwikkelen die een freeze kan detecteren en die doormiddel van spraakherkenning een signaal kan afgeven waardoor de patiënt geactiveerd wordt? En daar horen natuurlijk allerlei deelvragen bij: Wat is een prettige plek om een sensor te dragen? Wat is een gebruikersvriendelijke behuizing? En hoe maak je bij je onderzoek gebruik van eerder opgedane kennis?

Een fikse uitdaging met de volgende mix van ingrediënten:

  • 20 studenten Z&W van Rijn IJssel op verschillende lesdagen aanwezig
  • 2 projectgroepen van HAN-studenten, studierichtingen Industrieel ontwerpen en Elektrotechniek
  • 1 bevlogen HAN-docent (Rudie van den Heuvel), zelf Parkinsonpatient en gedreven om de brug te slaan tussen techniek, zorg en onderwijs
  • 1 open minded en creatieve ondersteuner vanuit Tech@doptie (docentonderzoeker Angelique Brinkman)
  • 3 enthousiaste docenten van Rijn IJssel (docentonderzoeker Wim Schouten, Edwin Tijink en Jacomijn bij de Vaate) ook op wisselende dagen aanwezig
  • Covid-maatregelen, dus afstemming op afstand via Teams
  • Praktische en inhoudelijke ondersteuning vanuit OnePlanet (Wageningen Universiteit, Radboud Universiteit en Imec)

Een sprong in het diepe dus met zeer waardevolle leeropbrengsten. Een reactie van studenten:
“Wij vonden het project van Apps een positieve ervaring. Wij hebben een verbreedde technologische kijk gekregen binnen de zorg. Dit is tot stand gekomen doormiddel van samen te werken met andere studenten van de Han. Door de samenwerking hebben wij meer kennis gekregen over het ziektebeeld Parkinson en de hulpmiddelen die nu in ontwikkeling zijn om patiënten met Parkinson uit hun freeze te krijgen.”

Reactie van een docent:
“Dit project heeft de onderzoeksvaardigheden van onze mbo studenten een boost gegeven. De HAN studenten hadden een aantal onderzoeksvragen opgesteld die onze studenten konden testen. Wat schetste mijn verbazing, hadden onze studenten in lijn daarvan hun eigen onderzoeksvragen opgesteld inclusief hun bevindingen. Een mooiere kruisbestuiving kan ik me niet voorstellen”.
We willen je er graag meer over vertellen als je dat leuk vindt. In ieder geval liggen er al plannen om volgend schooljaar weer aan te sluiten bij het project met dit keuzedeel. En Angelique onderzoekt de mogelijkheden om ook op andere momenten in ons onderwijs verbinding te maken.

Benader Angelique Brinkman & Jacomijn bij de Vaate voor meer informatie over deze vorm van onderwijs.