Studenten hogeschool Saxion werken in opdracht van Tech@doptie aan ‘memory machine’ voor mensen met dementie
Studenten van hogeschool Saxion hebben in de afgelopen vijf maanden in opdracht van het practoraat Tech@doptie gewerkt aan een ‘memory machine’ voor mensen met dementie. Enkele jaren geleden is er binnen Saxion gestart met het onderzoeken op welke manier virtual reality (VR) een toegevoegde waarde kan hebben voor mensen met dementie. Opeenvolgende groepen studenten zijn met deze vraag aan de slag gegaan. In eerdere jaren is onder meer gekeken naar de wenselijkheid, de bereidheid van mensen met dementie, zorgprofessionals en mantelzorgers om met VR te werken en wat de voorwaarden zouden moeten zijn voor een goed werkende oplossing.
Achtergrond
De gedachte achter het project is dat mensen met dementie hun laatste herinneringen als eerste verliezen. De herinneringen van vroeger blijven langer en intenser aanwezig. Met behulp van reminiscentie kan geprobeerd worden deze oudere herinneringen weer te activeren. In de praktijk worden hiervoor vaak fotoboeken, muziek van vroeger of televisiebeelden gebruikt.
VR biedt als technologie de mogelijkheid om iemand in een ‘andere wereld’ te plaatsen. Doordat de bril die iemand opzet hen een specifiek beeld laat zien, is het theoretisch mogelijk om iemand binnen de VR omgeving terug te plaatsen in een herinnering die zij nog hebben.
Opdracht
De opdracht van het practoraat Tech@doptie aan de studenten was dan ook: ontwikkel een VR memory machine die wij kunnen gebruiken om mensen met dementie oude herinneringen op te laten halen. De groep studenten van verschillende achtergronden (waaronder zorg, marketing en gaming) heeft binnen het interdisciplinaire onderwijsprogramma Saxion Smart Solutions deze opdracht enthousiast opgepakt. Op basis van aanvullend onderzoek zijn er verschillende 360 graden video’s gemaakt die binnen een VR omgeving ingezet kunnen worden. Het projectteam verwoordde het zelf als volgt: “We zijn gaan experimenteren met de 360 graden en VR technologie en hebben een eerste pilotversie gemaakt. Deze zijn we gaan testen met de doelgroep en met de feedback die we daardoor kregen konden we aan een verbeterde versie gaan werken. Uiteindelijk zijn de scenario’s die we gemaakt hebben in een huis met inrichting uit de jaren 50 en de opnames op de kinderboerderij het best geslaagd.”
Vervolg
Op woensdag 9 januari heeft de groep haar resultaten gepresenteerd aan het practoraatsteam, waarin zij zowel hun proces als het uiteindelijk eindproduct hebben laten zien. Practor Sjors Groeneveld zou het project graag doorzetten: “Ik vind het mooi om te zien hoe studenten van verschillende achtergronden samenwerken aan praktische oplossingen binnen de thematiek zorg & technologie. Je ziet echt dat zowel studenten als het eindproduct daar baat bij hebben. In het vervolg van het project zullen ook MBO studenten uit verschillende richtingen aansluiten.” Tijdens het ontwikkelen van de ‘memory machine’ vonden er ook mooie discussies plaats over de rol van vernieuwende technologie in de zorg. “De technologie is inmiddels zover gevorderd dat we heel veel mogelijkheden hebben in het ontwerpen. Ik denk dat het belangrijk is dat we met elkaar de discussie aangaan wat de rol van die technologie in de zorg zou moeten/mogen zijn. Stel dat iemand zich prettiger voelt in de VR omgeving omdat de beelden die hij daar ziet, hem herinneren aan vroeger. Moeten we dan wel willen dat we de bril weer afzetten? Zou iemand permanent in een VR omgeving mogen verblijven als hij zich daar goed bij voelt? Of zouden we de VR bril in eerste instantie al niet moeten opzetten om dat te voorkomen? Juist om deze discussie met elkaar te kunnen voeren gaan we door met dit project, in samenwerking met het werkveld en onderwijs.”
Meer Nieuws
Werkveld en onderwijs: een kijkje in elkaars keuken nemen 18 november 2024 |
Als we het samen zien, gaan we het samen maken 04 november 2024 |
Studenten technologisch vaardig maken in hun werkveld 28 oktober 2024 |