Home > Nieuws > Studenten technologisch vaardig maken in hun werkveld

Studenten technologisch vaardig maken in hun werkveld

28 oktober 2024

Mylène Dousi is docent verpleegkunde voor de opleiding Verzorgende bij Rijn IJssel. Ze is daarnaast student bij de master Onderwijs en Technologie aan de Marnix Academie.

“Op de foto zie je me met een VR-bril. Ik vind het werken met virtual reality een mooi voorbeeld van technologie die tijdens lessen ingezet kan worden. Stel je voor: studenten kruipen in de huid van iemand met dementie. Door deze ervaring krijgen ze een uniek inzicht in hoe iemand met dementie de wereld ziet, waardoor ze de zorg beter kunnen afstemmen.

Naast mijn twee dagen lesgeven, werk ik één dag per week voor Tech@doptie en studeer ik één dag. Ik heb bewust gekozen voor de master Onderwijs en Technologie omdat ik geloof in een toekomst waarin we studenten opleiden die technologisch en digitaal vaardig zijn zodra ze de beroepspraktijk in gaan. Het verrijken van onderwijs met technologie en tools speelt hierin een belangrijke rol. Mijn opleiding sluit perfect aan bij mijn werk in Practoraat Tech@doptie.”

[LEES VERDER ONDER DE FOTO]

Tech@doptie: hoe gaan we technologie adapteren?

“Bij programmalijn 1 Onderzoek en Positionering zijn we bezig met onderzoek. In onze werkgroep werken we nauw samen met partners aan gedeelde doelen. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met een onderzoek naar de kritische factoren die bepalen waarom sommige innovaties succesvol zijn en andere niet. Door deze factoren te analyseren, willen we richtlijnen ontwikkelen voor de succesvolle implementatie van technologie. Hierbij kijken we onder meer naar het specifieke doel van de innovatie en wie de belanghebbenden zijn.

Door onze samenwerking met partners krijgen we waardevolle inzichten waardoor we technologie op een effectievere manier kunnen implementeren. Samen streven we naar innovaties die daadwerkelijk impact hebben. Zo kunnen we ervoor zorgen dat bijvoorbeeld een belevenistafel niet ongebruikt in een hoek blijft staan met een mooi kleedje erover, maar actief wordt ingezet in de praktijk.

In de werkgroep is iedereen ‘aan’, denkt mee en out-of-the-box. Je merkt dat alle betrokkenen gemotiveerd zijn om het te laten slagen. Dat geeft veel energie. We hebben een gezamenlijk doel met elkaar.

Meer eigen regie dankzij technologie

Ik zie de voordelen van zorgtechnologie voor de zorgverleners en de zorgvragers. 1 Op de 3 mensen in Nederland heeft in de toekomst zorg nodig. Hoe gaan we dat doen? Technologie kan daar een grote rol in spelen. Maar wel menselijke technologie.

Het is niet zo dat er een robot naast je bed komt die de mens vervangt. Er komen andere technologische oplossingen die kunnen ondersteunen. Denk alleen al aan de gordijnen opendoen. Hoe fijn is het als een zorgvrager dat zelf kan doen zodra hij wakker wordt, met een druk op de knop?

Of een rolstoel die je op afstand kunt laten rijden naar je bed zodat je er zelf makkelijker uit komt. Het zijn kleine dingen die het leven in een verpleeghuis veel gemakkelijker maken. Het geeft mensen meer eigen regie.

Technologische kwalificaties voor studenten

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten en zorg- en welzijnsmedewerkers technologie omarmen? Wat is de rol van het onderwijs hierin?

Bij Tech@doptie onderzoeken we bijvoorbeeld de kwalificatiedossiers. Zijn de technologische vaardigheden goed geïntegreerd in de verschillende opleidingen? Wat bieden we aan in het onderwijs? Hoe ervaren studenten dit? We willen hierover graag in gesprek met de teams en natuurlijk ook met de studenten zelf.

In het mbo hebben we de maatschappelijke taak om studenten op te leiden tot beginnend beroepsbeoefenaar. Dit moet aansluiten op de behoeften van de maatschappij. Daarom moeten technologische innovaties een concrete plek krijgen in het curriculum, waarbij studenten ook de ruimte krijgen om hiermee te experimenteren, bijvoorbeeld tijdens hun stage. Zo ontstaan mooie cross-overs en kan technologie impact krijgen.”