Home > Nieuws > Succesvolle workshop over het V-model op studieochtend Rijn IJssel

Succesvolle workshop over het V-model op studieochtend Rijn IJssel

12 februari 2021

Op donderdagochtend 28 januari stond de online studieochtend van het cluster Zorg & Welzijn van Rijn IJssel op het programma. Deze studieochtend stond in het teken van RIJk onderwijs, plaats- en tijdonafhankelijk leren en gepersonaliseerd onderwijs. Wat betekent dit voor het werk van de docent/instructeur en huisvesting?

Na een intro door Agnes Jansen was er aandacht voor RIJk onderwijs, de verbouwing en inrichting van locatie Kronenburg en Rijn IJssel ambassadeur Sam van der Kuijl. Tech@doptie verzorgde, na de pauze, een workshop rondom het V-model en hoe dit model concreet in te zetten in het onderwijs. In deze workshop, gegeven door docent-onderzoeker Simone Jansen en practor Sjors Groeneveld zijn we samen met enkele docenten heel concreet aan de slag gegaan met technologie in ons onderwijs.

De deelnemers waren het snel met elkaar eens dat er steeds meer technologie komt in het werk van zorg- en welzijnsprofessionals en dat dit consequenties heeft voor het onderwijs. Het onderwijs heeft immers een belangrijke taak om toekomstig (zorg- en welzijns)medewerkers hierop voor te bereiden. Maar wat zou er dan in het onderwijs moeten zitten om tegemoet te komen aan deze veranderende werkomgeving?

V-model

Om antwoord op die vraag te vinden zijn we gaan experimenteren met de toepassing van het V-model in een concrete lessituaties. Hoe kan het V-model ondersteunen om je onderwijs aan te vullen met de mogelijkheden van zorg- en welzijnstechnologie? En wat ga ik als docent dan doen om met studenten hiermee aan de slag te gaan? Zoals te zien wordt in het V-model onderscheid gemaakt tussen competenties op het gebied van technologie van iedere zorg- en welzijnsmedewerker en een verdiepende rol van een voorloper. Hoe kunnen we dat terug laten komen in ons onderwijs?

Tijdens de discussie die we daarin met elkaar voerden kwamen mooi de kansen, vragen, ideeën en onduidelijkheden rondom het model en de concrete uitwerking daarvan naar voren. Samenvattend waren de deelnemers enthousiast over het model en de mogelijkheden om deze als basis te gebruiken voor de herziening van het onderwijs op dit vlak. Besloten is dan ook om te kijken hoe we een vervolg aan de workshop kunnen geven om concreet met docenten aan de slag te gaan.

Wordt vervolgd!