Werkveld en onderwijs: een kijkje in elkaars keuken nemen
Corole Willemsen is projectondersteuner bij het practoraat Tech@doptie.
“Het gezicht achter de mail van Tech@doptie. Dat ben ik. Daarom zie je me op de foto met mijn laptop. Zo verzorg ik de uitnodigingen van de werkgroepen, regel ik locaties, de administratie van het project en de urenverantwoording.
Sinds 1998 werk ik als secretaresse, waarvan ruim vijf jaar bij Rijn IJssel. Dit jaar ben ik gestart als projectondersteuner bij het practoraat Tech@doptie, een nieuwe uitdaging voor mij. Het contact met verschillende clusters binnen Rijn IJssel, de samenwerking met ROC Nijmegen en onze 35 partners vind ik een verrijking.
Een school en zeker het mbo heeft de jeugd als doelgroep. Een doelgroep die ik in mijn functie indirect ondersteun naar een toekomst waarvan de kans groot is dat ze daar de rest van hun leven in blijven werken. Zorg en welzijn is iets waar we allemaal mee te maken hebben of gaan krijgen.”
[LEES VERDER ONDER DE FOTO]
De randvoorwaarden goed regelen
“Nu ik het practoraat Tech@doptie ondersteun, valt me pas op hoeveel ICT- en technologische oplossingen er zijn in de zorg. We maken er stiekem (bijna) allemaal gebruik van, vaak zonder dat we het in de gaten hebben.
Zoals mijn schoonmoeder, die in een verzorgingshuis woont. Zij draagt een ketting met een noodknop om haar nek voor als ze valt. De noodknop voorkomt haar val niet, maar zorgt er wel voor dat de zorgmedewerkers minder intensief met haar bezig hoeven te zijn. Ze kan zelf de knop bedienen en de zorgmedewerkers worden gewaarschuwd in geval van nood. Zo hoeven ze haar niet continu nauwlettend in de gaten te houden. Dit is maar een voorbeeld dat mogelijk wordt gemaakt door ontwikkelingen in zorgtechnologie én dat helpt de werkdruk van zorgmedewerkers te verlichten.
Binnen het practoraat zorg ik dat de randvoorwaarden geregeld zijn, zoals het opzetten van een besluitenlijst per werkgroep waarop ze kunnen voortborduren. Ik probeer het de collega’s en onze partners zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat zij zich kunnen bezighouden met de inhoudelijke materie.”
Verbinding tussen werkveld en onderwijs
“Ik houd ervan dat mijn werk elke dag anders is en dat ik nooit precies kan voorspellen wat ik die dag ga doen. Veel van wat ik doe, draait om ad hoc zaken en dat houdt het afwisselend en uitdagend.
Bij het practoraat ben ik begonnen met het opbouwen van een solide basis, omdat we werken met een nieuwe RIF en de bijbehorende voorwaarden. Langzaam krijgt deze basis meer vorm.
Als projectondersteuner ben ik meer bij overleggen betrokken, zoals de opstart van de werkgroepen. Het zou geweldig zijn als de locatie voor de werkgroepen van Tech@doptie in de toekomst ook meer gefaciliteerd gaat worden door de partners. Dan kunnen we bij elkaar een kijkje in de keuken nemen. Het is belangrijk om het werkveld te zien en die directe verbinding te hebben.”
Meer Nieuws
Als we het samen zien, gaan we het samen maken 04 november 2024 |
Studenten technologisch vaardig maken in hun werkveld 28 oktober 2024 |
De zorg toegankelijker maken door zorgtechnologie 07 oktober 2024 |