Home > Nieuws > De zorg toegankelijker maken door zorgtechnologie

De zorg toegankelijker maken door zorgtechnologie

7 oktober 2024

Rudie van den Heuvel is docent en onderzoeker bij HAN Engineering (HAN University of Applied Sciences) en onze kersverse practor. Hij doet onderzoek naar technische toepassingen voor mensen met onder andere neurologische aandoeningen.

De mens voorop

“Ik ben van oorsprong industrieel productontwerper en ben gewend om de eindgebruiker erbij te betrekken. Dat laatste wordt nog te vaak over het hoofd gezien in het gebruik van zorgtechnologie. Ik wil de mens niet uit het oog verliezen bij technologische toepassingen.

Een voorbeeld: bij sommige computerapplicaties van ziekenhuizen wordt ervan uitgegaan dat iedereen alles begrijpt, maar laaggeletterden komen er dan niet doorheen. Er zijn apps die heel goed werken, maar die in de praktijk niet worden gebruikt omdat mensen niet goed met technologie kunnen of willen omgaan.”

[Lees verder onder de foto]

Kritisch kijken naar zorgtechnologie

“Ik wil de zorg toegankelijker en makkelijker maken. Dat het eraan bijdraagt dat we het werk in zorg en welzijn kunnen doen met de mensen die we hebben. En dan moeten we technologie niet om de technologie gebruiken, maar echt kijken of iets de juiste oplossing is en of het toepasbaar is.

Wat is het probleem? Wat werkt wel en wat niet? Het practoraat biedt de mogelijkheid om niet alleen naar de ontwikkeling te kijken, maar juist naar de implementatie en de adaptatie van een technologisch hulpmiddel. Via het design thinking model kunnen we kijken hoe we tot een goede oplossing kunnen komen.

Dus: kritisch kijken naar de zorgtechnologie zodat we weten wat écht bijdraagt om de werkdruk te verlagen. En überhaupt de zorg voor patiënten en cliënten te verbeteren.”

Eigen ervaring

“Als patiënt met een lichte vorm van Parkinson ben ik nieuwsgierig naar hoe dingen beter kunnen en welke technologie mij kan ondersteunen. Vanuit die nieuwsgierigheid ben ik de zorgtechnologie ingezogen. Zo zat ik bij het Radboud Ziekenhuis in het patiëntenparticipatieteam, om te kijken hoe de zorg verbeterd kan worden.

Ik doe op de HAN veel onderzoek met horloges die vanalles meten. Ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend het kan zijn: hoe je iets moet doen, dat het apparaatje aan de oplader moet en dat je dat niet moet vergeten, dat soort dingen. Iets kan heel gebruiksvriendelijk lijken, maar in de praktijk anders uitpakken.”

Practoraat Tech@doptie

“Ik werk al 4 jaar samen met Practoraat Tech@doptie. De Tech@doptie-practoren vóór mij hebben iets moois opgezet. De volgende stap is dat we onze producten verbeteren zodat ze nog beter aansluiten op de vraag. We gaan bij het goede dat al loopt, kijken hoe het nog mooier en beter kan. Zoals leraren-arrangementen en bijscholing, maar ook scholing van de mbo-studenten. Want die zijn de toekomst.

Het practoraat is een groep onderzoekers van ROC Rijn IJssel en ROC Nijmegen die het werk doen. Samen maken we een vergezicht. Buiten de roc’s zijn veel instellingen (34) betrokken. Die samenwerking, dat is ook het practoraat. Ik ben alleen helpend om het vergezicht te maken. Als practor verbind ik.

Zoals een brug slaan tussen het mbo, hbo en de universiteit. Ik ben zorgtechnologie aan het ontwikkelen op de HAN. Dat doe ik samen met de universiteit en met de roc’s. Het is een waaier en daar sta ik volledig achter. Op mijn beurt valt als practor veel te leren van alle betrokken instellingen en docenten.”

Onmisbare input uit het mbo

“Op HAN University of Applied Sciences werk ik voornamelijk met studenten techniek. Bij Practoraat Tech@doptie houd ik me veel meer bezig met de zorgsector zelf. Ik zit nu aan tafel met de mensen voor wie we het doen. De verpleegkundigen, de zorg- en welzijnsstudenten. De mensen van wie we het moeten hebben.

Zorgtechnologie wordt vaak van bovenaf opgelegd. Maar de werkvloer moet behoeftes en oplossingen kunnen aandragen. De zorgverlener moet kritisch zijn en kunnen zeggen waar ze zelf behoefte aan hebben. Daarom is angst wegnemen voor zorgtechnologie heel belangrijk.

Het is nodig dat het mbo bewust wordt van het feit dat daar belangrijke en onmisbare input ligt. Mbo-studenten hebben daarom onderzoeksvaardigheden nodig. Zodat we kritische en eigenwijze studenten afleveren die zelf hun beeld bepalen. Studenten met een goed onderbouwde mening.

Productontwikkeling gaat zoveel sneller als je mensen uit het mbo erbij betrekt. Want zij weten hoe het in de praktijk werkt. Als die lekker mondig zijn dan maakt dat de wereld veel beter.”