Home > Zorgorganisatie De Waalboog werkt samen met practoraat Tech@doptie aan digitale vaardigheden van zorg- en welzijnsmedewerkers

Zorgorganisatie De Waalboog werkt samen met practoraat Tech@doptie aan digitale vaardigheden van zorg- en welzijnsmedewerkers

13 februari 2019

Zorg en technologie: we horen en lezen er veel over. Termen als robotica, domotica en zorg op afstand worden steeds meer gemeengoed in de zorg. Maar wat betekent dit voor de zorg- en welzijnsmedewerker? Hoe denken zij zelf over deze veranderingen? En wat zouden zij graag willen leren om hiermee om te gaan?  

 

Samenwerking

Met deze vraag in het achterhoofd is zorgorganisatie De Waalboog een samenwerking aangegaan met het practoraat Tech@doptie, een samenwerkingsverband tussen zorg- en welzijnsinstellingen, onderwijs en overheid uit de regio Arnhem-Nijmegen. Binnen het practoraat is een spel ontwikkeld om op een leuke manier met zorg- en welzijnsmedewerkers het gesprek aan te gaan over technologie in de zorg. Practor Sjors Groeneveld: “We zien dat op veel verschillende plekken in zorg en welzijn nieuwe technologie haar intrede doet. Vaak worden deze technologieën met de beste bedoelingen aangeschaft, maar voor de medewerkers die dagelijks met de technologie werken is het gebruik hiervan niet altijd vanzelfsprekend. Door dit spel te spelen doen we onderzoek naar de vragen die zorg- en welzijnsmedewerkers zelf hebben rondom dit thema.”  

 

Voor zorgorganisatie De Waalboog is het een belangrijk speerpunt om medewerkers mee te nemen in de veranderingen rondom zorg & technologie. Hilde Latour, beleidsmedewerker kennismanagement bij De Waalboog: “Nieuwe technologieën bieden heel veel mogelijkheden om de zorg voor onze cliënten en bewoners zo goed mogelijk in te richten. Het is voor ons wel heel belangrijk dat onze medewerkers zich prettig voelen bij het gebruik van deze technologieën. Het spel helpt om hierover met elkaar het gesprek aan te gaan.” 

 

Doelstelling

Het spelen van het spel staat niet op zichzelf. Sjors Groeneveld: “Elke keer dat we het spel spelen krijgen wij een beter beeld van de leervraag van de medewerkers. Wij gaan daarmee aan de slag en ontwerpen vervolgens activiteiten die de medewerkers helpen om beter om te kunnen gaan met de veranderingen. Soms gaat dat om kennis of een goede instructie, maar we merken dat er vooral veel behoefte is aan uitproberen en experimenteren.” 

 

Hilde Latour: “Het spel is voor ons echt een opstap naar meer doen met technologie, we willen er niet alleen over praten. Daarom hebben wij besloten om elk team een iPad te geven zodat ze direct aan de slag kunnen. Veel mensen hebben al een iPad thuis en weten al wat je ermee kunt. Ideaal dus om eerst eens te kijken of het lukt om spontaan elkaar te helpen met de iPad om te gaan zonder dat daar een cursus voor opgetuigd hoeft te worden. In een later stadium kunnen we misschien een aantal medewerkers die daar behoefte aan hebben wat extra ondersteunen. Daarnaast denken we na over andere activiteiten om mee aan de slag te gaan binnen De Waalboog. Het spel helpt ons daarin door een goed beeld te schetsen van waar onze medewerkers behoefte aan hebben.” 

 

Professionalisering en onderwijs

Sjors Groeneveld: “In de komende periode spelen we vanuit het practoraat het spel bij meerdere zorg- en welzijnsinstellingen in de regio. Daarmee kunnen we niet alleen een instelling als De Waalboog inzicht geven in de leervraag van hun medewerkers, we kunnen ook kijken of er verschillen zijn tussen de instellingen. Vervolgens pakken we gedeelde leervragen samen aan, door met en van elkaar te leren en te experimenteren.” Niet alleen de huidige medewerkers hebben wat aan het spel: “We gebruiken de geleerde lessen ook om het onderwijs in de regio voor toekomstig zorg- en welzijnsmedewerkers te verbeteren, zodat ook zij klaar zijn voor een toekomst waarin technologie in zorg en welzijn vanzelfsprekend is.” 


Meer informatie? Neem contact op met Sjors Groeneveld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *