Home > Studenten van opleiding doktersassistente ontwerpen activiteiten met een zorgrobot

Studenten van opleiding doktersassistente ontwerpen activiteiten met een zorgrobot

20 juni 2019

Onlangs hebben twee docent-onderzoekers (Marijke van Nunen en Rob Schrijver) deelgenomen aan een gezamenlijke activiteit van de bibliotheek Gelderland-Zuid (locatie Mariënburg in Nijmegen) en het ROC Nijmegen. De activiteit heeft alles te maken met zorg en technologie en betreft studenten van de opleiding tot doktersassistente, die met een zorgrobot (bekend als Zora, Nao, Robin of Bibi) een activiteit moeten ontwerpen. In dit geval kozen vijf van de zes subgroepen voor een opdracht die te maken had met een kind in een medisch kinderdagverblijf, welke voorbereid wordt op het naar de basisschool gaan.

De studenten hebben enkele bijeenkomsten in de bibliotheek gehad om te leren programmeren (van de robot) en werken op school aan de uitwerking van de theoretische achtergronden. In de bibliotheek werd live de activiteit gepresenteerd en, waar mogelijk, ook de robot geactiveerd om de activiteit mee te laten zien.

Enkele van de studenten hebben aangegeven de activiteit ook echt in de praktijk te willen doen. Vanuit het onderzoek met het competentiespel, waren er al contacten met een medisch kinderdagverblijf (twee locaties) van De Driestroom. Deze locaties worden op termijn bezocht met de studenten, waarbij er dan (mogelijk) ook een pop up lab getoond kan worden met andere vormen van zorgtechnologie. Zowel de studenten als medewerkers van het kinderdagverblijf zijn hier enthousiast over.

In de video is een voorbeeld te zien van de activiteiten ‘tellen’ en ‘raad de kleur van mijn ogen’ van een van de deelnemende groepen studenten. Deze kan in het kinderdagverblijf gebruikt worden.

Klik hier op de link om de video te bekijken: Video robot demo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *