Hoe organiseer je goede zorg in een samenleving die vergrijst, terwijl het aantal zorgmedewerkers afneemt? In de leerwerkplaats De Slimme Zorgwoning van Vilente en Research Center OnePlanet staat die vraag centraal. Onderzoekers én studenten experimenteren hier met slimme technologie om de zorg te verbeteren.
Studenten ICT, Verpleegkunde en Verzorgende IG van Rijn IJssel, HAN en CHE gingen afgelopen schooljaar aan de slag met praktijkgericht onderzoek naar deze slimme zorgtechnologieën. Wat ontdekten zij? En wat leerden ze zelf?
Benieuwd naar het verhaal achter De Slimme Zorgwoning en de samenwerking tussen Vilente, OnePlanet en Tech@doptie? Dat lees je hier!
eHealth in de praktijk: wat werkt en wat belemmert?
Studenten Verpleegkunde van de CHE doken de literatuur in en onderzochten de succesfactoren en obstakels bij de implementatie van eHealth. Hun belangrijkste advies: zorg voor maatwerk en stel in elk team een EChampion aan: een verpleegkundige met affiniteit voor technologie, die collega’s laagdrempelig ondersteunt en enthousiasmeert.
De studenten zagen dat goede begeleiding en vertrouwen in technologie de sleutel tot succes zijn. “Wat voor het ene team werkt, kan voor het andere juist een drempel zijn. Het is belangrijk om écht te luisteren naar wat teams nodig hebben”, benadrukt student Joppe Prins in gesprek met innovatiemanager Hans Santegoeds van Vilente.
Slimme triage: rust in de piekmomenten
Een tweede groep CHE-studenten onderzocht bestaande triagemodellen die Vilente kunnen inspireren. Met camera’s en sensoren kan een slimme triagekamer helpen bepalen of meldingen dringend zijn, en zo rust brengen in piekmomenten voor verpleegkundigen. “Want je kunt echt gek worden van alle belletjes tijdens de spits. Als technologie dat kan opvangen, geeft dat hoop”, aldus student Annelot Posthumus.
Ook mbo-studenten Verzorgende IG Eboy Touray Sonko en Iris Meeuwsen van Rijn IJssel kwamen in hun ‘huis van de toekomst’-project tot dezelfde conclusie: triage helpt. Eboy: “Een systeem dat meekijkt en prioriteert, scheelt zó veel stress.” Iris vult aan: “Technologie vervangt ons niet, maar geeft wél ruimte voor andere zorgtaken.”
Zowel mbo- als hbo-studenten signaleren wel een uitdaging: technologie moet ook echt gebruikt worden. Niet iedere cliënt of collega is daar vanzelf mee vertrouwd. Maar juist daarin kunnen jongeren het verschil maken, zegt Hans: “Als jullie je enthousiasme kunnen overbrengen, is er veel mogelijk.”
Dashboard voor de slimme toiletbril: ICT-studenten bouwen aan inzicht
Niet alleen studenten uit de zorg, maar ook ICT-studenten van CHE werkten mee aan dit project. Jeremy van den Heuvel en Bai Jie Cao ontwikkelden een dashboard dat gezondheidsdata van de slimme toiletbril van OnePlanet overzichtelijk toont. Ouderen kunnen op hun tablet of telefoon bijvoorbeeld hun bloeddruk of temperatuur bekijken.
De studenten testten hun dashboard direct bij de doelgroep: ouderen in een verzorgingshuis. De belangrijkste les? Houd het simpel. “Normaal ontwerpen wij voor mensen die al veel met technologie werken. Dit was totaal anders. Het dwingt je om écht na te denken over toegankelijkheid”, vertelt Jeremy.
De ICT’ers zochten ook feedback van de studenten Verpleegkunde. “Zo zagen we bijvoorbeeld dat we de bloeddruk niet goed noteerden in het dashboard. En kregen we als tip mee dat structuur heel belangrijk is voor ouderen. Het zou dus helpen als ze iedere dag op hetzelfde moment het dashboard checken.”
Bruggenbouwers tussen zorg en technologie
Sommige studenten combineren zorg en ICT, zoals Ömer Yildirim, RijnIJssel BBL-student bij Vilente. Hij werkt mee in de zorg én ondersteunt collega’s met technologie. “Omdat ik beide werelden ken, komen collega’s makkelijk met vragen. Zo help je elkaar verder.”
Zijn grootste les? “Hoe meer collega’s weten van innovaties, hoe beter je het samen oppakt. Technologie moet dicht bij de praktijk staan.”
Samen leren, samen vernieuwen
Wat de studenten leerden, is breder dan alleen technologische kennis. Ze kregen inzicht in onderzoeksmethoden, leerden interdisciplinair samenwerken, kritisch denken over technologie én het belang van communicatie met de praktijk.
“Je kunt dit niet in je eentje doen. Alles hangt met elkaar samen. Dat is misschien wel de belangrijkste les”, stelt programmamanager OpenEd Karien Vermeulen van OnePlanet, die het project vanuit het research centre begeleidde. “We hebben elkaar écht nodig. Dat laat deze bijeenkomst ontzettend goed zien.”
Hoe verder?
De adviezen en ontwerpen van de studenten worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de slimme zorgwoning. Ondertussen kijken de betrokken partners alweer vooruit. Volgend semester gaan studenten aan de slag met nieuwe toepassingen zoals een slimme spiegel, televisie en verdere ontwikkeling van de slimme wc.



